En gammel talemåde siger: “Græsted er der oppe, hvor folk enten går i missionshus eller på kroen”. For 150 år siden var der flere religiøse vækkelser i Græsted, deraf byens tilnavn “den hellige stad”. På samme tid blev Græsted Kro opført. Karin Linds installation trækker forbindelser mellem institutioner i lokalsamfundet, der både nu og historisk set, berører det dagligt levede liv, eksistentielle spørgsmål og højtideligheder som dåb og begravelse.
Den rumdannende trækonstruktion står midt på Græsted torv og leder i fire retninger: hovedgaden, præstegården, kirken og kroen. Detaljer i værket symboliserer mødet mellem det jordiske og det åndelige. De lodrette stolper er fæstnet i store potter, og humlen, der er gravet op fra kroens baghave, vokser op mod lyset og himlen. (Nordkystens kunsttriennale)
Troen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Karin LindTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Bjørn Pierri EnevoldsenTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Bjørn Pierri EnevoldsenTroen og Kroen, 2019, Græsted torv, Nordkystens kunsttriennale2019, foto: Bjørn Pierri Enevoldsen
Værket er realiseret med støtte fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst